Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 19 Γενάρη, από το ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίας στην Ηγουμενίτσα μια πολύ επιτυχημένη εκδήλωση – συζήτηση για το θέμα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Καλεσμένος ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας, που ήταν και ο κύριος ομιλητής. Παραβρέθηκαν και χαιρέτισαν οι βουλευτές Πρέβεζας Κ. Μπάρκας, Κέρκυρας Στ. Σαμοΐλης και Ιωαννίνων Χρ. Μαντάς. Παρόντες και αρκετοί εκπρόσωποι φορέων της περιοχής, ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ. Κάτσινος, ο πρόεδρος του Επιμελητήριου Θεσπρωτίας, ο πρόεδρος των εργαζόμενων στον ΟΛΗΓ, η τοπική ΕΛΜΕ κ.ά.

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ Θεσπρωτίαςο Α. Νταής άνοιξε τη συζήτηση, κάνοντας μια αναδρομή και παρουσίαση της ιστορίας του λιμανιού και της σημασίας του, ιδίως μετά τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία.

για-το-λιμανιΟ Θοδωρής Δρίτσας έκανε αρχικά μια αναφορά στην ιστορία του λιμανιού του Πειραιά, που ξεκίνησε ως δημοτικό και σε συνεργασία με την πόλη, για να αυτονομηθεί στη συνέχεια με τον ΟΛΠ και να αρχίσει σιγά – σιγά να λειτουργεί επιβαρυντικά για την πόλη. Μέχρι που ξέκοψε εντελώς από αυτή για να ιδιωτικοποιηθεί στη συνέχεια. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στα στρατηγικής σημασίας λιμάνια της χώρας, όπως είναι και αυτό της Ηγουμενίτσας, που είναι στα τέσσερα που περιλαμβάνονται στο σχεδιασμό για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, και ανέπτυξε τους προβληματισμούς του ΣΥΡΙΖΑ και την ανάγκη συμμετοχής της κοινωνίας στη χάραξη πολιτικής και στρατηγικής για την εξέλιξη των λιμανιών αυτών. Τόνισε επίσης την ανάγκη να μη αφεθούν στα χέρια των αδιαφανών λόμπυ. Ο προγραμματισμός του ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται σε εξέλιξη, στην κατεύθυνση του δημόσιου ελέγχου της λιμενικής βιομηχανίας. Τόνισε επίσης την αντίθεση στο δόγμα Μανιτάκη ότι «θα παραμείνει δημόσιο ό,τι δεν θέλουν οι ιδιώτες» και ανέφερε ότι ο ιδιωτικός τομέας είναι απρόθυμος για επενδύσεις σε υποδομές, ενώ παρουσιάζει μεγάλη προθυμία για επενδύσεις σε λειτουργίες και αυτό εξηγείται με το άμεσο κέρδος που αποκομίζει. Παράλληλα η ύπαρξη του ολιγοπώλιου των megacareers ακυρώνει ακόμη και αυτό το επιχείρημα του “υγιούς ανταγωνισμού”, αφήνοντας στο δημόσιο ένα μικρό έως ασήμαντο όφελος. Αναφέρθηκε εκτενώς στο παράδειγμα της συμφωνίας μεταξύ Cosco και ΟΛΠ, που αντιστρατεύεται στα διεθνή και ευρωπαϊκά κεκτημένα, μια και η Cosco απολαμβάνει προνομιακό καθεστώς φοροαπαλλαγών, κανένα έλεγχο όσον αφορά τις πλήρως ελαστικοποιημένες εργασιακές σχέσεις, ενώ επίσης έχει συμφωνηθεί πως δεν μπορεί να λειτουργήσει παρόμοιο εμπορευματικό κέντρο σε ακτίνα 200 χιλιομέτρων. Τέλος είπε ότι άλλο είναι η ολιγόχρονη παραχώρηση της εκμετάλλευσης μικρών δραστηριοτήτων και άλλο πράγμα είναι η μετατροπή των οργανισμών λιμένων σε καθαρά ιδιωτικές επιχειρήσεις. Και κατέληξε λέγοντας ότι ο νεοφιλελευθερισμός ούτε τον καπιταλισμό δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά.

Ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ. Κάτσινος είπε ότι έχουν ασχοληθεί αρκετά με το θέμα και προκρίνουν τη δημιουργία υπηρεσιών κλίμακας στην κατεύθυνση του τοπικού και κατά του υπερτοπικού. Σ’ αυτό το πλαίσιο προτείνουν την ενοποίηση με τον Οργανισμό Λιμένος της Κέρκυρας. Ο Δήμαρχος κατέληξε με την παρατήρηση πως η χρήση της χερσαίας ζώνης του λιμένος θα πρέπει να παραχωρηθεί από την Κτηματική Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών στους τοπικούς φορείς των ΟΤΑ.

Ο Πρόεδρος του Επιμελητήριου τάχθηκε κάθετα αντίθετος με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗΓ , ενός οικονομικά κερδοφόρου οργανισμού, με ετήσια έσοδα περίπου 1.000.000 ευρώ και αποθεματικό περίπου 12.000.000 ευρώ, και τη μεταφορά της έδρας του και επομένως κατά της ενοποίησης του με αυτόν της Πάτρας.

Στη συνέχεια ο Στ. Σαμοΐλης αναφέρθηκε στα προβλήματα που υπάρχουν στο λιμάνι στην Κέρκυρα, όπου μεγάλα τμήματα της πόλης έχουν χαρακτηρισθεί ως λιμενική ζώνη και αποκόπηκαν από αυτή. Τα προβλήματα εδώ δένουν με αυτά της ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι το λιμάνι της Κέρκυρας έχει από τα κρουαζιερόπλοια κέρδη 3,5 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. Θέλουν λοιπόν να το πουλήσουν με 3,5 εκ. μια και έξω. Τέλος δήλωσε αντίθετος στην ιδιωτικοποίηση και στο σχεδιασμό των “επενδυτών” και θετικός στο σχεδιασμό με την κοινωνία, το κράτος και τους επενδυτές.

Ο πρόεδρος των εργαζόμενων στον ΟΛΗΓ στην παρέμβαση του είπε ότι βλέπει να δημιουργείται ένα μεγάλο μονοπώλιο στη βόρεια Ελλάδα και ένα στη δυτική. Επίσης η ενοποίηση του χαρακτήρα κάθε λιμανιού (τουριστική, επιβατική, εμπορική κ.λπ.) αλλάζει το χαρακτήρα τους και βοηθά τους ιδιώτες. Υποτίθεται, είπε, ότι η Ε.Ε. προκρίνει τη συνέργεια λιμανιού – πόλης. Ποιος ιδιώτης θα το προκρίνει αυτό, αναρωτήθηκε.

Τέλος ο Κ. Μπάρκας στην παρέμβαση του, αφού αναρωτήθηκε τι σημαίνει ανάπτυξη, έκανε αναφορά στο λιμάνι της Πρέβεζας και στην έλλειψη σχεδιασμού. Αποτέλεσμα αυτού είπε είναι να έχουμε εμπορικές, τουριστικές και παραγωγικές (αλιευτικές) δραστηριότητες σε ένα και μόνο μέρος. Σήμερα διώχνουν τους αλιείς στον Παντοκράτορα, υποτίθεται, όπου κατασκευάζουν άλλο λιμάνι. Είπε επίσης ότι η διαχείριση των λιμανιών εντάσσεται στην κινεζοποίηση της Μεσογείου. Πρέπει τέλος, είπε, να αναρωτηθούμε τι ανάπτυξη θέλουμε και σε ποιους να καταλήγει.

ΔιΠΔ.K.

Advertisements